Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

Langs de Noorse kust

We pakken de tent in als het gaat regenen, en gaan daarna nog even douchen. Als we vertrekken van de camping, krijg een tekening van het Nederlandse buurmeisje. In Finnsnes gaan we de Amfi in, dat is een groot overdekt winkelcentrum. We doen er boodschappen en drinken wat. We gaan het eiland Senja verkennen, dat hebben we al vaker gedaan maar er zijn meer mooie plekken. We komen uit bij het nationaal park Anderdalen waar we gaan wandelen, om de spierpijn uit de benen te lopen. Het is erg warm en ook hier zijn muggen en steekbeesten. Maar het is er prachtig, we zijn er al eerder geweest maar toen hadden we een ander paadje.

blog1688blog1693

blog1691blog1690

Tegenover de ingang van het park zit een camping en ik ben er van overtuigd dat het dezelfde is als waar we lang geleden waren. En dat klopt, ons weblog van 8 jaar geleden vertelt ons dat we hier ook in juni waren, alleen een dag eerder. De camping heet nu Norwegian Wild, en de gebouwen zijn lekker fris wit geverfd, het ziet er een stuk hipper uit. We hebben een prachtig uitzicht en als we in de avond het fjord in kijken, zien we een rendier het water oversteken.

blog1700blog1699

Als we de volgende ochtend wakker worden, schijnt de zon, maar binnen een half uur gaat het waaien, dan regenen en stormen.

blog1701

We pakken heel snel de tent in, poetsen nog even onze tanden, en rijden met noodweer Senja weer af. We rijden naar dezelfde Amfi, waar we lekker ontbijten, en plannen maken voor de rest van de dag, en de vakantie. We gaan zuidwaarts, het weer voor het Noorden is niet heel goed, naar het Zuiden ziet het er beter uit, en daar is ook nog genoeg te zien. Eelco rijdt, Katja breit!

blog1697

En langzamerhand wordt het beter weer. We rijden naar een door ons gemarkeerde wildplek bij Bjerkvik, daar staat al een kleine camper, wij gaan aan de andere kant staan. We realiseren ons niet dat dit langs een wandelpad is dat nogal veel gebruikt wordt. Eelco vangt er nog wel wat kleine forelletjes.

blog1702blog1695
We pakken de volgende ochtend snel in, en rijden eerst langs Narvik, maar omdat het zondag is, is daar niet veel te beleven. We steken de grote Halogalandsbrua over, en we spotten drie bruinvissen in het water, we gaan langs het water rijden, zien ze nog steeds, maar als we kunnen parkeren zijn ze nergens meer te bekennen. We rijden verder en eten langs het Beisfjord een boterhammetje. Onderweg naar de ferry staat een klein rendier te grazen naast de E6 (dat is de grote doorgaande weg naar de Noordkaap, die hier slechts tweebaans is). Op de ferry Skarberget-Bognes hebben we een prachtig uitzicht op de Lofoten.

blog1704 blog1705

We rijden eerst naar Drag omdat Eelco wil proberen te vissen, maar ze willen niet bijten. Daar is ook een mooi Sami museum dat vandaag helaas dicht is.

blog1707blog1706

We rijden eerst voorbij camping Notvann, om nog even naar Finnoya te rijden. Daar zijn we ook al eens geweest, Eelco herkent de visplek. Ook hier wil de vis niet bijten. Dan rijden we een stukje verder, en bij de Sagkirke vinden we nog een geocache in een furu (dennenboom). Dan keren we terug naar de camping, ondertussen is het heerlijk weer geworden. De was kan lekker drogen, en wij kunnen lekker even douchen. Na het eten halen we peddels en reddingsvesten bij de receptie en pakken we een kano waarmee we zo van de camping naar het fjord kunnen peddelen. Het water was erg ondiep, Eelco heeft nog wel zijn hengel uitgegooid, maar tevergeefs. Het was een prachtig tochtje, we maken dit weblog met een lekker zonnetje, het is half tien in de avond!